tina_kociper

Katere so naše prednosti pred »nedružinskimi« podjetji?

Avtor: Tina Kociper, predavateljica | Objava: 16.04.2018
Ste opazili, da podjetja pri marketinških akcijah vedno pogosteje poudarjajo, da so družinska podjejta? Tako se opredeljujejo tako tuje multinacionalke kot tudi domača mala podjetja. Sliši se lepo, kaj pa to pomeni strankam? Ali lahko »družinskost« izkoristimo kot prednost? Pogosto pomislimo, da bi bilo delo v podjetju lažje, če v njem ne bi bilo družinskih članov in sodelavci ne bi bili v sorodu z nami. Nedružinskim zaposlenim bi marsikaj lahko povedali bolj direktno, jih morda celo »nekam poslali« in bili do njihovega dela bolj objektivni. Do dela družinskih članov namreč nismo objektivni, kri ni voda in z istimi osebami si delimo mizo pri nedeljskem kosilu ali božični večerji.
Ima pa »družinskost« tudi veliko prednosti, delimo si vrednote, kulturo, želje in motive. Mnoga podjetja te prednosti izkoriščajo nevede, ker pa lahko pomembno vplivajo na uspešnost podjetja, jih velja izkoristiti in poudariti pred strankami in v promocijskih materialih.

Podjetnik živi za posel
Podjetniki sami poudarijo, da so glavna prednost njihovega podjetja vztrajnost in delavnost. V nedavnem pogovoru, mi je mladi podjetnik zaupal: »Lahko bi vmes že milijon krat odnehal in se predal, ker je bilo ogromno, ogromno padcev, če ne bi delal zase, nikoli ne bi razvil tako inovativnih produktov«. Osebe, ki so svojo poslovno idejo razvile iz hobijev in na področju, ki jih zanima, bodo delu še bolj predane, inovativne in prodornejše. Omenjeni podjetnik nadaljuje: »Ker uživam v svojem poslu, se tudi hitreje učim. Nekdo, ki hodi v službo k delodajalcu in samo zaradi plače, takih priložnosti ne bo zaznal…«. Ne le, da je rezultat tega viden na izdelku, ampak tudi poslovni partnerji to začutijo in vedo, kateri podjetnik bo za izpeljavo posla naredil vse.

Hitro prilagajanje trgu, sprejemanje odločitev in zapolnjevanje tržnih niš
V času globalizacije in trenda masovne proizvodnje, tržne niše nastajajo neprestano. Velika podjetja so prepočasna in okorna, da bi te niše lahko hitro zapolnila.  Mala družinska podjetja pa jih hitro prepoznajo in se jim lahko prilagodijo. Podjetnik iz turistične stroke pravi: »Po svetu hodim s široko odprtimi očmi, povsod preverjam kaj nudijo turistične destinacije, kakšna ponudba še manjka in zato dobim veliko idej. In še preden pridemo z družino domov s poti, že preverjamo kako bi lahko novosti vpeljali v naše poslovanje. Prilagajamo se lahko iz meseca v mesec. Verjetno smo tudi zato vodilni v naši tržni niši«.
Če sama primerjam hitrost odločanja pri bivšem delodajalcu, v večji sistemu v primerjavi z družinskim podjetjem, je primerjava ko »noč in dan«. Ko smo v večjem sistemu dobili povpraševanje, so obrazložitve upravi in čakanje na potrditev ponudbene cene trajale tako dolgo, da so hitra družinska podjetja vmes že opravila posel, ne samo pripravila ponudbo. Podjetnik, ki se ukvarja z adrenalinskim turizmom me dopolni: »V družinskih podjetjih vemo kdo je odločevalec in na koga se obrniti ko potrebujemo odgovor. Ne poznamo odločevalskih nivojev in čakanja na sklepe kolegija, če ne reagiramo takoj, je za nas sezona mimo, turiste pa nam bodo pobrali ponudniki iz sosednjih držav.«

Osebni odnos in poznanstvo s poslovnimi partnerji
Osebno poznanstvo s poslovnimi partnerji (mnogim lahko rečemo prijatelji) je lahko naša ključna prednost, poslovanje ne sloni na pogodbah, ampak na »pokličem, se zmeniva in to velja«. To pomeni zaupanje med partnerji in prilagajanje, kadar stvari ne gredo po načrtu. Pri sodelovanju z takimi partnerji vemo, kaj lahko pričakujemo, tako glede kvalitete, kot odnosa. Kulturo gradi in neguje družina in tudi v primeru menjave vodstva (kar se zgodi redkeje kot v nedružinskih podjetjih), se ta kultura v veliki meri prenese na naslednike. Zato nekatera družinska podjetja med seboj sodelujejo desetletja in jih »dumpinške cene« novih prišlekov na trg ne premamijo. Zato še naprej negujte odnose in svojo socialno mrežo, pa naj bo to na poslovnem sestanku, športnem terenu ali ob dobro obloženi mizi.

Nasledstvo
Oh, to nasledstvo… o tej temi slišimo same črnoglede napovedi…  kako zahtevno je nasledstvo, koliko podjetij propade in podobno. Vendar je načrtovano nasledstvo v družinskem podjetju velik zgled nedružinskim podjetjem, v katerih so uprave pogosto postavljene s strani lastnikov, ti pa imajo različne namene in kriterije. Nova uprava je lahko sestavljena iz oseb, ki v podjetje pridejo na novo, ne poznajo ne podjetja, ne branže ali okolja. Samo pomislimo koliko je v takih podjetjih izgubljenega v obdobju poimenovanem »počakajmo kakšna bo strategija nove uprave«. Za razliko od njih, družinsko podjetje prevzame oseba, ki je z njim rasla, pozna poslovanje, okolje in zaposlene in je močno zavezana dobremu poslovanju. V primeru težav ne bo kar odšla in iskala bolj bel kruh drugje. Tudi, če prenos v družinskem podjetju ni skrbno načrtovan in pride nenadoma, je prevzemnik pogosto bolj usposobljen na prevzem, kot novi člani uprave v nedružinskih podjetjih, zato je vzgoja prevzemnika družinskega podjetja lahko zgled dobre prakse za nedružinska podjetja. Poslovni partnerji in zaposleni pa cenijo, da vedo kaj pričakovati, če se zamenja vodstvo.

Vemo »kje so naše ladje«
Za napredek je pomembno, da »vemo kje so naše ladje« in v katero smer jih želimo usmeriti. Prednost družinskih podjetij je, da imamo skupne cilje, vrednote… občasno nekateri vlagajo več in drugi manj moči in če nam kdaj poidejo moči, vemo na koga se lahko naslonimo.